7 Gode Juleråd

 

7 gode juleråd

Julen nærmer sig sammen med forventningen om hygge, julefred og kommen hinanden ved.
For familier ramt af psykisk sygdom er det dog ikke altid så lige til. Der er nogle andre vilkår for hyggen over gløggen.
Derfor har BEDRE PSYKIATRI – rådgivningen udarbejdet nogle råd og opmærksomheder, som kan hjælpe og støtte til at det ”alligevel bliver jul i år”.

 

1. Tag ansvar
Tag ansvar for at I alle får en god jul.

 

2. Anerkend og erkend at jeres jul har nogle andre vilkår
Når man tager sin situation ned i øjenhøjde bliver det muligt at tilrettelægge ud fra virkeligheden og lade glansbilledet træde i baggrunden.

 

3. Afstem forventningerne med det mulige
Hvor mange, hvor længe, hvor meget og hvordan er gode spørgsmål at stille sig i tilrettelæggelsen og planlægningen af julens sammenkomster. Har man det psykisk svært kan det være alt for stor en mundfuld at hygge i sofagruppen 1. og 2. juledag, mens måske en tur i skoven eller ved vandet kan gøre det muligt at være sammen alligevel.

 

4. Forklar, ikke bortforklar
Vær ærlig – ikke kun over for dig selv, men også den øvrige familie og netværk, måske kan den syge ikke deltage i alle julens arrangementer. Dæk ikke over skrøbeligheden eller pres til mere end der er muligt.

 

5. Giv plads, også konkret
Bordplanen kan være afgørende for at den psykisk syge kan være med. At blive klemt inde når man er psykisk skrøbelig kan være angstfremkaldende, ligesom en plads ud til køkkenet kan være for urolig.

 

6. Hold igen med alkoholen
Man kan let blive fristet til at søge styrke i et glas ekstra, når man bliver presset. Alkohol er med til at sløre overblikket, et overblik som kan være vigtigt at bevare. Samtidig er alkohol og psykisk sygdom sjældent en god kombination.

 

7. Tal med hinanden
Det kan virke som et stort chok, at man får mistanke om mental mistrivsel hos én man holder af, eller får mistanke om at oldemor er ved at blive dement. Ud over at det er skræmmende at opdage, er det også en mulighed for at få skabt en forandring, når det bliver klart at ”der er noget galt”. Få delt dine tanker over din bekymring, så der kan blive taget hånd om problemerne.