Pas på dig selv

Spørg om hjælp

Måske er der familie ellervenner, der kan passe børn, fylde køleskabet eller bare være der.

Vær åben

Nogle i jeres omgangskreds vil måskevære bange for at gøre noget forkert i jeres sårbare situation. Fortæl hvad Ihar brug for og lyt til, hvad de byder ind Indfør bekymringstid - fx 10 minutter hveraften. Når der opstår en bekymringstanke uden for tidsrummet, så læg den tilside og tag den op i bekymringstiden. Resultatet bliver ofte, at du kun huskerde vigtige bekymringer og giver slip på de mindre vigtige.

Få styr på din stress

Tag dine stress-signaleralvorligt og følg Sundhedsstyrelsens råd om håndtering af stress. Fx: Prøv ikkeat nå for meget, indlæg pauser i hverdagen og gør mere af det, der gør digglad. Læs mere om stress.

Sig fra

Det er ok at dosere samværet med andreeller droppe aftaler for at passe på sig selv og familien.

Bevar dit netværk

Venner, familie og kollegerer uundværlige. Vær ærlig om dine begrænsninger og byd dig til når du haroverskuddet. Føl ikke du står i gæld, – gode relationer gøres ikke op iregnskaber.

Skab små lufthuller

I en presset hverdag er detvigtigt, at du husker at give dig selv pauser og tid til at nyde noget rart.Det kan fx være et kvarter ekstra i bilen inden du går ind, en time påbiblioteket, 10 minutters sjove youtube-videoer, eller god musik ihøretelefonerne i lænestolen.